Jak jsem vysadila hormonální antikoncepci | Vendula Jirmannová

pátek, srpna 09, 2019

Jak jsem vysadila hormonální antikoncepci


Za dob mého vystupování na youtube jsem publikovala video poněkud úspěšné. Video ohledně mé zkušenosti s hormonální antikoncepcí a jejím vysazení. Jelikož si hodně z vás na ono video pamatuje a mně do dnes na něj chodí zpětné reakce zaměřené na vaše zkušenosti a prosby o pomoc, rozhodla jsem se ho přetvořit do psané podoby. Ale s rozdílem pár let a z dnešního pohledu.

Než se pustím do samotného článku, cítím potřebu vás upozornit, že se jedná pouze o mé zkušenosti, laické názory posbírané z mých zkušeností a možná i sem tam vyčtené z internetu. Nejsem doktor a tento článek rozhodně neslouží jako odborná studie či cokoliv jiného.

Začnu jak jinak než od akné, které mě trápilo od prvních náznaků puberty. Po vyzkoušení mnoha kosmetických produktů i výživových doplňků jsme s mamkou rozhodly, že je čas vyzkoušet hormonální antikoncepci. Bylo mi tehdy čtrnáct let, když se mi Minerva poprvé dostalo do rukou a já začala denně zobat pilulku za pilulkou. Nezajímalo mě jaké mohou být vedlejší účinky užívání. Připadala jsem si dospělá a zároveň natěšená na prohlížení si své vysněné čisté pleti bez akné.
Den za dnem plynul a já v šestnácti letech začala svůj první vážný vztah. Po jednom roce vztahu, v mých 17 letech, jsem si začala uvědomovat, že má pleť je možná v lepším stavu než kdysi bývala, ale zároveň není tak moc čistá, abych ji nadále musela užívat. Zároveň jsem každým dnem prožívala depresivní chvilky. Nevím jak jinak to pojmenovat, nicméně šlo o stavy kdy jsem se nesnášela, brečela, opět jsem se nesnášela a opět jsem brečela. Rozbrečelo mě naprosto vše, měla jsem výbušné stavy a nesnášela svůj život. Zpětně si uvědomuji, že toto se dělo již od začátku jejího užívání, ale nikdy mě nenapadlo si to spojit právě s antikoncepcí.
S mým dnes již ex-přítelem jsme si o všem promluvili a nakonec usoudili, že ji vysadím. Musela jsem to probrat samozřejmě i s mamkou, která mi antikoncepci do té doby platila. Byla tenkrát proti. Většina lidí mě měla za blázna, jelikož jsem měla vážný vztah a všichni se obávali, že otěhotním. Já si ale stála tvrdě za svým. Uvědomovala jsem si, že mi žádné benefity nepřináší a také jsem zjistila, jaké další daleko horší komplikace mohou nastat. V dubnu jsem dobrala poslední platíčko a pro nové balení už nešla.
Po užití poslední pilulky se menstruace dostavila přesně tak, jak jsem očekávala. Nicméně ta další už ne. Já, tenkrát sedmnáctiletá holka, jsem si dělala těhotenské testy jak na běžícím páse, až mě to dokopalo se objednat k doktorce. Ta mě tenkrát klasicky prohlédla a sdělila, že mám pozastavenou funkci vaječníků. Tím přišly na řadu injekce. Na těch jsem byla celkem třikrát, vždy po jednom cyklu, kdy se menstruace nedostavila. Jelikož se nedostavila ani po čtvrté a já už další injekci dostat nemohla, byly mi pro změnu předepsány prášky na vyvolání menstruace. Nevím o jaké se přesně jednalo, ale měla jsem brát pilulku denně do doby, kdy se mé dny nedostaví. A kdyby se náhodou nedostavily, muselo by se to řešit jinak. Naštěstí před dobráním posledního prášku jsem menstruaci opravdu dostala a od té doby jsem ji měla již pravidelně. To byl myslím srpen.
V září jsem nastoupila do školy a pomalu začal nastávat další problém. Vždy v den příchodu menstruace mi bylo nesnesitelně špatně, zvracela jsem, bylo mi na omdlení a celá jsem se třásla. Jelikož jsem již měla načtené desítky článků o vysazení hormonální antikoncepce, kousla jsem se že to vydržím, a na gynekologii se již nepoženu. Bála jsem se, že do mně bude chtít rvát další léky a hormony, které by jen potlačily samotný problém. Dalšího roku v červnu jsem šla na běžnou kontrolu. Bolesti při menstruaci ustávali, ač ne zcela, ale já odešla s oznámením, že jsem zdravá a v pořádku.
Nastaly prázdniny a já v červenci vyrazila za mým ex-přítelem do Prahy. Čekala jsem dlouho do nci, až se vrátí z práce. Zhruba kolem druhé v noci dorazil. Před očekávaným spánkem jsme se ještě pomilovali, přičemž mě začalo bolet břicho. Rostoucí pichlavá bolest v podbříšku která se každou vteřinou stupňovala, až jsem nebyla schopná sedět ani ležet. Po chvíli, kdy jsem už přes slzy neviděla, ex-přítel zavolal sanitku a jelo se do nemocnice.
Tam mi po několika hodinách vyšetřování bylo oznámeno, že mi praskla cysta na vaječníku. Cysta, která se tam stihla udělat během ani ne měsíce od mé návštěvy na gynekologii.
Naštěstí pro mě musím oznámit, že od komplikace s cystou na vaječníku všechny problémy s menstruací ustaly a vymizely. Nicméně přišly jiné. Například nadměrné pocení, nízký tlak a opravdu silné zhoršení pleti. Takové zhoršení, jaké jsem nikdy ještě nezažila.

Dnes jsou to čtyři roky od doby, co jsem antikoncepci vysadila. Stále mám ale dojem, že se některé problémy nezlepšily. Mám cyklus, kdy se děsně potím a jiný vůbec. Cyklus, kdy se celá osypu a jiný mám pleť krásně čistou. Cyklus, kdy mi je špatně a břicho mě děsně bolí a jindy ne. Někomu se může zdát, že po čtyřech letech by mé tělo mělo být dávno vyčištěno, ale já to tak necítím. Osobně snad jen mohu dodat, že antikoncepci už nechci ani vidět, natož se jí někdy dotknout. Vnímám že spíše než něco dobrého mi přinesla jen nervy a spoustu slz. Na druhou stranu díky ní jsem poznala jisté způsoby léčby, které bych bez ní neznala a mohou mi dnes pomoci při léčbě akné. 
SHARE:

12 komentářů

  1. Já antikoncepci beru v kuse asi 7 let a děsím se dne, kdy ji vysadím a jaké problémy se dostaví :D :/ Je to svinstvo, ale bohužel je to pro mě zatím nejvíce pohodlná možnost..

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, beru přesně tu antikoncepci, co jsi brala ty už nějaké 4 roky. Popravdě nevím zda mi kdy způsobila nějaké potíže, ale zatím mi přišlo, že i kdyby je pro mě stále výhodnější jí brát, vzhledem k tomu, že i tak mám dost zdravotních problémů a vysazením by se dostavili právě ty důsledky jako je například nízký tlak, který já mám i bez nějakého vysazování... Vidím to tak, že dokud nebudu plánovat děti, tak jí budu brát nadále...

    OdpovědětVymazat
  3. Ja som ju nikdy nebrala ani neberiem, ale tvoj článok ma skutočne zaujal :)

    OdpovědětVymazat
  4. Já ji brala asi dva měsíce, když mi bylo sedmnáct, primárně jako ochranu ale i kvůli pleti, s kterou jsem vždy mela problém. No po dvou měsících jsem se najednoh ocitla v nemocnici s plicní embolií a žilní trombózou v noze... Skoro dva roky jsem se z toho dostávala, HA už za mě teda nikdy...

    OdpovědětVymazat
  5. Myslim, ze dobry napad. Nastastie sa dnes uz o neziaducich ucinkoch hovori.

    Mačka z blogu Kaviareň u mačky

    OdpovědětVymazat
  6. Já vždycky nadávám na to, že jsem holka a musím řešit všechny tyhle ženské problemky a pak si přečtu nějaký takovýhle článek a zrovna skoro brečím štěstím, jak moc to mám ještě v pohodě...
    Taky je podle mě hrozně super, že se takovéhle věci veřejně hodně řeší a ještě když se o těch zkušenostech čte tak dobře, jako tady u tebe:-))

    Rozálie Růžičková

    OdpovědětVymazat
  7. Antikoncepci beru už docela dlouho a vím, že to je svinstvo. Ale zatím nechci hledat žádný jiný způsob. Jsem poměrně spokojená a vyhovuje mi to, že když to dostanu tak neumírám bolestí u záchodu, do kterýho první tři dny zvracím. Jo takhle špatný měsíčky jsem měla před antinou a děsím se, co bude po ní. Ale jinak jsem před antinou neměla žádné problémy. Nic moc akné, pravidelnost +- 2 dny a vše ok.
    Tak uvidíme jaké to bude potom :)

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat
  8. Já jsem antikoncepci vyzkoušela a musela vysadit. Od doby, co mám vážný vztah (skoro sedm let), tak se chráním nehormonálně a musím říct, že zatím všechno v pohodě.

    OdpovědětVymazat
  9. Teď někdy to bude rok, co jsem začala antinu brát. Byla mi doporučena primárně kvůli tomu, že jsem MS měla jednou za půl roku a taky jsem začala vážný vztah, takže i pro ochranu. Posledních pár měsíců si ale o tom hodně čtu a přemýšlím o vysazení. Řekla bych, že je ze mě docela jiný člověk - jsem naladovejsi, mám deprese, porad brecim atd. Ale u mě je to těžké rozhodnutí, protoze se bojim otěhotnění. Přítel vše chápe a plně mě podporuje. Nevadí mu chráněný styk, ale mě to porad hlodá “co když, co když”. Zajímalo by mě, jak to řešíš ty? ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ozvi se mi prosím soukromě (Instagram, Facebook či email) a ráda ti odpovím. Nechci to tu řešit až takto dopodrobna. :)

      Vymazat
  10. Taky jsem brala Minervu asi 4 nebo 5 let. Teď už jí mám stejnou dobu vysazenou a pořád ještě nemám 100% pravidelný cyklus a v pořádku pleť. Nicméně, ustaly nebo se rapidně snížily depresivní stavy a přehnaná náladovost. Co používám menstruační kalíšek, tak i ustaly křeče během menstruace. Je to svinstvo a ještě to dnešní společnost cpe i do nedovyvinutých holek..

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý den,
    Užívám též Minervu, rok a něco a chtěla bych se zeptat jestli máte zkušenosti s vysazením antikoncepce po 2 prášcích?
    Mám velikou náladovost,ubrala jsem rapidně na váze atd.:(Takže antikoncepci bych ráda vysadila jen mám obavy z následků,dříve jsem měla jen problémy s akné ale i tak tam jsou velké obavy..

    OdpovědětVymazat

Blogger Template Created by pipdig