Být eko je drahý. | Vendula Jirmannová

čtvrtek, května 23, 2019

Být eko je drahý.


Poněkud často mi chodí zprávy typu, že udržitelnost a ekologie je finančně náročná. Nejvíce se mi takto ozývají maminky na mateřské dovolené, studenti a obecně lidi z hůře finančně zabezpečených rodin. Pojďme si tedy v pár bodech projít jak to vnímám já.
Velmi důležité je uvědomění si, že udržitelnost neznamená vyhodit vše, co doma mám, a nahradit to něčím od dobrých značek. Stejně tak ekologie neznamená kupovat kovová brčka, pokud nepoužívám ani ta plastová. Není potřeba si pořizovat nové skleněné či kovové boxy na jídlo, pokud vlastním plastové, které slouží. Vše by mělo být o tom nad svými činy a nákupy přemýšlet. Využít vše, co doma mám, dokud ta věc slouží a je funkční.

Oblečení

Je pravdou, že nakupovat oblečení jen od udržitelných značek může vyjít draze, ale je tu i fakt, který stojí za to zvážit. Je lepší si koupit jedno triko za 760 Kč ze 100% bio bavlny, které mi vydrží i několik let, než si pětkrát do roka koupit v H&M triko za 149 Kč, protože se po jednom vyprání vytahá, srazí a nebo se v něm udělá díra.
Další skvělou volbou na nakupování jsou kamenné či online secondhandy. Již jsem se zmiňovala, že zhruba 70 % mého šatníku tvoří právě oblečení z druhé ruky a to oblečení mi na ramínku visí kolikrát již pár let. Proč? Jelikož ve většině případů koupíte už vypraný kousek, tudíž snadno poznáte, jak se daný materiál zachová po kontaktu s pračkou.
Online secondhandy jsou skvělé v tom, že můžete díky kategoriím snadno filtrovat vámi preferovaný kousek, stav, barvu nebo i značku. Na druhou stranu většinou tyto kousky vyjdou dráž, jelikož si můžete připlatit za poštovné. Za sebe osobně mohu doporučit Remix Shop, Vinted nebo LetGo. Znáte i jiné?
V kamenných obchodech je skvělé to, že ušetříte za dopravu a obaly. Zároveň si oblečení můžete pořádně ohmatat, prohlédnout a vyzkoušet. Na druhou stranu v těchto prodejnách vám může výběr a hledání zabrat i pár hodin, ale to vše se většinou kompenzuje nižší cenou.
Co já i sem tam praktikuji je prohrabování se mamčinou skříní, kde kolikrát najdu kousky, které jí nesedí nebo je nenosí a tak se jich vždy ráda ujmu. Domluvte se třeba s kamarádkou na výměně nějakého oblečení. Nemusíte si kvůli jednomu plesu kupovat nové šaty, můžete si je klidně vypůjčit. Stejně tak se pořádají různé bazárky a akce, kde blogerky prodávají své již nenošené oblečení.

Jídlo

V poslední době se s Petrem pouštíme do nakupování u lokálních výrobců. Osobně nemám ráda nákupy v marketech, jelikož tam bývá hlava na hlavě a zaměstnanci se kolikrát tváří ne zrovna dvakrát příjemně. A ani se jim nedivím.
Vždy popadnu plátěnku ve které mám bavlněné pytlíky a chodím obchod po obchodu. Farmářský obchod, masna, zdravá výživa, pekárna a zelenina. Tímto způsobem vím, že nekupuji ze zbrklosti nadbytek jídla ve zbytečných obalech, který by mi doma plesnivěl a já ho pak musela vyhazovat. Zároveň je po chuti opravdu znát kvalita jídla. Běžně jsem kuřecí maso nejedla, jelikož mi neskutečně smrdělo. To se mi u toho z farmy nestává.
Již jsem naťukla plátěnky a pytlíky. Často se poslední dobou stává, že si za igelitku či papírovou tašku pár korun připlatíte. Je lepší proto mít s sebou nějakou tu svoji, která vydrží několik let. Další bod ke zvážení, za který si sice nepřiplatíte, ale je fajn na něj myslet, jsou sáčky. Je opravdu potřeba banán, pomeranč či jablka dávat do sáčku? Je potřeba kupovat okurku balenou ve folii? Když jdu do zeleniny, vše co je třeba si naházím do pytlíků a zbytek zkrátka kupuji bez obalu. 

Hygiena

Ruku na srdce. Kolik tamponů spotřebujete během jednoho odličování? U mě to bylo až kolem deseti. Přešla jsem na odličování oleji/gely s pomocí ručníku. Stačí si ještě namalovaný obličej navlhčit, na ruce nanést daný odličovací prostředek kterým pleť promasírujete, namočit ručník a makeup stáhnout. Není potřeba pořizovat bavlněné tampony. Stačí starší ručník, který již nevyužijete. Můžete ho vesele prát dokud se nerozpadne a zbytečně tak neplýtvat.
Vložky a tampony. Co s nimi? Rozhodně jste nepřehlédly (výjimečně mluvím jen k dámám, zde pánové, hádám, přeskočí) trend kalíšků. Cenově vyjde do 500 Kč a vydrží až deset let. To je hodně rozumná investice! Sama jsem si jeden loni pořídila, ale po půl roce používání, nerozumím proč, mi začal protékat. Ať se hýbu či ne, dám ho tam tak či onak, prostě něco je špatně. Jelikož mám to štěstí a mohu pracovat z domu, začala jsem tedy praktikovat tzv. volnou menstruaci. Byla jsem vůči tomu dosti skeptická, ale již během první menstruace jsem si ji osvojila.
Intimní vložky byly u mě kamenem úrazu. Byla jsem zvyklá je používat od doby první menstruace a nevěděla jsem čím je nahradit. Jsou sice eko varianty, ale jsou dost drahé. Zároveň se dají koupit pratelné vložky, ale to už ve finále nemusím nosit žádné. A tak když mi zhruba dva roky zpět došly, rozhodla jsem se je již nekupovat. První měsíc byl velký boj si na to zvyknout, ale zvykla jsem si. Dnes už je nepoužívám a dá se to krásně i bez nich.

Domácnost

Dnešní poslední kategorií bude právě úklid. Po tom co se mi rozbil vysavač jsem pořídila nový bezsáčkový s pratelným filtrem, s čímž mi odpadá veškerý možný odpad. Na prach používám klasické hadry, které vždy peru, nikoliv jednorázové vlhčené utěrky, které mohou vyschnout a jsou jen dalším zbytečným odpadem.
Dnes již snad v každé drogerii naleznete ekologické produkty na úklid. Například mohu doporučit značku Seventh Generation, se kterou jsem nyní spolupracovala. Mám zkušenosti i s českou značkou Jelen, od které jsem již dříve zkoušela prací gel a mám od nich i sprej na skvrny. Na praní i úklid se vám jistě osvědčí ocet a jedlá soda. Je to skvělý pomocník na bílé prádlo!
Pomalu přestávám vidět důvod v pořizování si chemických prostředků do domácnosti, když ve stejné cenové kategorii nalezneme i ekologické a snadno odbouratelné.

Napadá vás nějaký další tip, který jsem zapomněla zmínit, případně nějaká další kategorie? Dejte mi určitě vědět! :)
SHARE:

1 komentář

  1. Super článek, myslím, ze být eko by taky mělo znamenat omezit spotřebu a konzum, což ekonomicky člověku uleví a ušetřený peníze může dát do nákupu kvalitnějšího, šetrnějšího a trvalejšího zboží.

    OdpovědětVymazat

Blogger Template Created by pipdig