Čím a jak nahradit pečivo | Vendula Jirmannová

čtvrtek, ledna 05, 2017

Čím a jak nahradit pečivo


O tom jak začít jíst zdravě, jsem Vám již psala. Tentokrát se konečně dostáváme k slibovanému článku a to čím nahradit pečivo. Už kdysi dávno na základní škole jsem uvažovala nad tím, že bych se sebou měla něco začít dělat, ale nevěděla jsem co přesně. Byla jsem si jistá, že pečivo není nejzdravější a nejlepší forma stravování. Jenže má lenost cokoliv vařit, či přemýšlet, jak ho omezit mě přemohla. Navíc mi svačiny do školy připravoval taťka, tudíž to pro mě bylo ještě navíc pohodlnější. V podstatě jsem si nedokázala představit, že bych nejedla rohlík, chléb nebo mé milované toasty.
Zhruba v prváku, kdy si mě přítel vykrmil až jsem nebyla schopná dopnout kalhoty, jsem si řekla dost. Na internetu se tehdy lepek vůbec neřešil a tak bylo poněkud těžké se něco na toto, v dnešní době vcelku kontroverzní téma, dočíst. Rozhodla jsem se do toho opřít sama a nějak to zvládla. A jelikož mi od Vás často chodí zprávy na téma jak se vlastně stravuju a čím jsem nahradila pečivo, ráda Vám to prozradím.

NAJDI SI ZDRAVĚJŠÍ ALTERNATIVU

Jelikož jsem byla denně zvyklá na pečivo, jeho chuť by mi vskutku chyběla. Začala jsem tedy pomalu a klasické bílé pečivo začala nahrazovat celozrnným. Dejte si ale pozor. Hodně lidí by si celozrnné pečivo mohlo splést s vícezrnným či tmavým pečivem, které je většinou jen zabarvené karamelem. Pod celozrrným pečivem si tedy představujte fitness chleby, které se prodávají většinou vakuované a v rukách se rozpadají. Zprvu může být chuť nepříjemná, semínka občas lezou mezi zuby a cena je vyšší než u klasického chlebu. Nicméně místo dvou krajíčku klidně stačí jeden, jelikož má nižší glykemický index a tím pádem Vás zasytí na daleko delší dobu.

POMALU OMEZUJ

Po nějaké době Vám pravděpodobně chuť celozrnného pečiva bude lézt krkem. V ten moment a nebo i dříve ho začněte nahrazovat. Jelikož jsem ho většinou měla ke svačině, odrážím se od toho. K první, tedy ranní svačině ho klidně nahraďte ovocem. Jelikož mám syté snídaně, stačí mi ke svačině jen jablko, banán či třeba menší smoothie. K odpolední svačině si naopak můžete uvařit vajíčko, dát si k němu šunku nebo zeleninu. Zároveň tak i zeleninový salát, jogurt či cokoliv jiného Vás jen napadne.


PEČTE ZDRAVĚJŠÍ VARIANTY

Jelikož někomu může pečivo opravdu chybět a nedokáze se bez něj obejít, nabízí se i varianta pečení vlastního pečiva. Já to například nikdy nezkoušela, ale internet je nyní plný receptů. Co jsem ale pekla je banánový chléb, který je výborný ke snídani či svačině, například s arašídovým máslem. Stejně tak jistě upečete i sušenky, rohlíky, moučníky i dorty. Pekla jsem si také sušenky a skvělé jsou oříškové tyčky, kdy smícháte různá semínka (lněná, slunečnícová, dýňová, sezamová..), přidáte k nim med, rozložíte na plech a upečete. Pokud se bojíte experimentů, můžete najít na internetu plno receptů.

NAHRAĎTE BÍLOU MOUKU

Pokud chcete vynechat pečivo z důvodu pšeničné mouky, která bývá modifikovaná, stejně jako v dnešní době spousty dalších potravin, je zde i způsob náhrady moukou jinou. Pokud se pšenice nebojíte, můžete vyzkoušet mouku špaldovou. Špalda je druh pšenice, která je bohatší na minerály a bílkoviny, než ta klasická. Další volbou je celozrnná mouka a mně se na pečení zároveň osvědčila i pohanková.


POZOR NA TĚSTOVINY

Pokud chcete vynechat bílé pečivo, měli byste se zaměřit i na těstoviny. Těstoviny jsou častou přílohou a to především v italské kuchyni. Nicméně jsou opět těstoviny a těstoviny, stejně jako je celozrnný chléb a celozrnný chléb. Dnes již nejen ve zdravých výživách, ale stejně tak i v supermarketech seženete těstoviny celozrnné. Je to opět jako srovnávat bílé pečivo s celozrnným, stále jde o složení. Stejně tak ale můžete zakoupit pohankové, rýžové, kukuřičné, sojové s proteinem a všemožné další druhy.

Tohle je mých pět tipů, které mě během pár dnů přemýšlení napadly. Pokud byste měli další dotazy, určitě se mě zeptejte v komentářích a ráda Vám poradím. Zároveň jsem si všimla, že tento článek už trochu směřuji k bezlepkové stravě, takže bych se mohla rozepsat i o tom, i když se toho tématu trochu bojím.
SHARE:

13 komentářů

  1. Upřímně, tipy pěkné, ale ze zdravotního hlediska (potvrzeného - mamka je lékařka) není vhodné, aby někdo, kdo nemá alergii na lepek, aby ho vynechával! Teď se ti může zdát, že je zdravé ho nejíst, ale dlouhodobě může toto vynechávání lepku trvale poškozovat střeva a trávení jiných látek, tak to hlavně nepřeháněj, ať si do budoucna spíš neuškodíš! ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla jsem sama u doktorky kvůli testům na celiakii či intoleranci lepku. Díky bohu žádná nemoc se nekoná, ale i tak mi bylo doporučeno ho nejíst. Nedělá vůbec dobře nejen mému zažívání, ale i mému akné a ekzémům. Tento článek, jak v něm i zmiňuji, jsme psala na popud čtenářek, které by rády pečivo omezili, ale neví jak na to. :)

      Vymazat
    2. Tak to jo. 🙂 Já právě měla jednou vhuť ho vynechat a mamina mi to zakázala právě s tím, že na to prostě nemám uzpůsobené zažívání, takže ho jím, ikdyž v podobě celozrnného a vloček. 🙂
      Jak říkám, článek je psaný dobře, určitě holčinám pomůže. 🙂

      Vymazat
    3. Souhlasím s Kristýnkou, studuji na lékařské fakultě nutriční terapii a má určitě pravdu. Většině lidí totiž nedělá zle lepek, ale pečivo samo o sobě, protože některé druhy jsou prostě opravdu nezdravé. Hezky jsi to sepsala, ale nejsem úplně zastánce takových článků, právě proto, že podporují všeobecný mýtus o tom jak je lepek škodlivý. :)
      Andrea Mokrejšová

      Vymazat
  2. Lepek mi také dělá velký problém při zažívání a tak jsem ho také vysadila. Ale mám problém, že už po roce bez lepku mi kukuřičné a rýžové těstoviny lezou krkem, ta kukuřičná chuť mi už vadí. Tak jsem se rozhodla, že si těstoviny z jiné mouky začnu dělat sama. Nemáš nějaké tipy jak na to, nebo jaké mouce se vyvarovat?
    A souhlasím s tvým komentářem nad. Není dobre si dráždit střevní mikrofloru, celkove žaludek a střeva něčím, co ti nedělá dobře. Na testech jsem také byla a vyšly mi stejně, ale našla jsem, ze to muže být neceliakalni glutenova senzitivita (má ji třeba i Radek Štěpánek). :)
    Ale můžu říct, ze na Vánoce to teda bylo peklo, ikdyž i babička se snaží a nahradila většinu mouky za kukuricnou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé tak to ti bohužel neporadím. Já se snažím mít pestrou stravu, takže zahrnuju do přílohy třeba i lušteniny jakožto především červenou čočku a hodně fazolky. Jinak miluju i rýži, ale to jsem ti vlastně moc neporadila. Jinak kolikrát i jakou přílohu používám jen zeleninu či batáty. :)
      A moc děkuji za komentář. :)

      Vymazat
    2. Zkus kouknout na countrylife, ja si dost oblibila zitne testoviny a maji velky vyber ruznych druhu bbez lepku za prijemne ceny. Jinak mam vyzkousene gluten free testoviny z kukurice nejlepsi z Lidlu, ostatni znacky se rozvareji a jsou rozblemcane neda se to jist.

      Vymazat
  3. Veľmi zaujímavý článok a pre mňa aj dosť napomocný:) Pečivo už dávno nejem, jediné, čo si občas dám je tmavý chlieb, avšak aj tomu sa snažím vyhýbať. Mám veľmi rada spomínanú alternatívu- banánový chlieb:)

    Giveaway o balík produktov v hodnote 100€

    OdpovědětVymazat
  4. Silví, kupuj si ty bezlepkové těstoviny dražší. Když koupíš ty co jsou nahoře na obrázku (nic proti Vendy, jde teď o chuť), tak po čase lezou krkem. Lepší, chutnější a bezlepkové koupíš v Tesco (přímo Tesco Free From značku) a Marks&Spencer Food Hall. Nepoznáš chutí kukuřici. Bohužel nikde recept na domácí nemám, ale tohle je to nejlepší co můžu poradit, co se těstovin týče. Sama mam vysokou intoleranci na lepek, ale nedržím teda nijak víc dietu, takže peču z bezlepkové z Tesca nebo super cukroví je z pohankové, rýžové a kokosové mouky. Mamka to za těch pár let, co nemůžu lepek vychytala a nepoznáš rozdíl.
    Jinak bezlepková dieta je v poho. Furt můžeš rýži, brambory (hranolky/americké brambory/kaši) a hromadu zeleniny.

    OdpovědětVymazat
  5. I když intolerancí na lepek netrpím, tak ráda zkouším nové věci, tj. i různé druhy mouk. Můj nejnovější objev je cizrnová, která se skvěle hodí na zahušťování polévek (pokud nepreferujete variantu zahuštění zeleninu rozmixovat). Jinak jsem objevila stránky, která se zaměřuje na bezlepkové vaření a pečení.

    OdpovědětVymazat
  6. Pekný článok, ja som si zo začiatku tiež nevedela predstaviť život bez pečiva no popravde teraz mi už ani nechýba. Skoro pred rokom som musela začať s dietou v ktorej som nemohla jesť nič čo obsahuje jodovanu soľ a ta bola všade, takže som nemohla nič, musela som si piecť chleba, ale to mi až tak nechutilo a ja som sa vtedy preorientovala na ovsené vločky a ovsené kaše ku ktorým som si našla cestu cez Instagram, a nenašla som tam len kaše ale aj ten spominany bananovy chleba ktorý je uplne užasny a tak mavam väčšinou sladké raňajky a aj teda zdravé, našla som tam rôzne veci z ktorých sa daju robiť chutné raňajky a proste už si neviem predstaviť život bez arašidového masla :))

    OdpovědětVymazat
  7. Chtěla bych začít jíst celozrnné pečivo, ale bohužel mám alergii některá semínka.

    OdpovědětVymazat
  8. Taky se snažím postupně přejít na zdravější stravu. Díky za inspiraci! :)

    OdpovědětVymazat

Blogger Template Created by pipdig