Utopeni v sociálních sítích | Vendula Jirmannová

neděle, května 22, 2016

Utopeni v sociálních sítích


Již nějakou dobu jsem si říkala, jak asi dlouho potrvá, než si zruším sociální sítě. Já, jakožto člověk, který bloguje již velmi dlouho dobu a stojí za ním pár ?fanoušků?/lidí, bych měla být s Vámi ve spojení. Ale musím být všude? Opravdu musím trávit většinu svého volného času na twitteru, instragramu, facebooku, snapchatu a na dalších žroutech času?

Můj telefon (čti iphone s 16 gb a s nerozšířitelnou pamětí) už pomalu nadával, že nemám místo na fotky. Měla jsem v něm jen tři alba písní a víc se mi tam nevešlo. Stále jsem říkala jak hudbu v telefonu nepotřebuji, ale upřímně při běhání či cestování by se mi hodila. To samé fotky, jakmile jsem jich měla kolem tisíce, musela jsem je přetáhnout na disk a z telefonu smazat.
Jistě by Vás zajímalo co bylo přesně tím nakopávačem, ale to bych nerada rozebírala do detailů. Nejedná se o žádnou kyberšikanu či tak něco, ale jen o přihlouplou hádku. A to já už opravdu nechci. Neříkám že konkrétně za tuto hádku mohli sociální sítě, ale pár takových hádek tu už taky bylo. Tak či tak mě tato hádka dohnala k hlubšímu přemýšlení nad vším týkajícího se mého života a došla jsem k tomu, že u sociálních sítí trávím opravdu hodně času a to naprosto zbytečně. Zvláštní myšlenkové pochody
Otevřela jsem si telefon, zadívala se na hlavní plochu, která byla plná všemožných aplikací a začala mazat. Poté jsem sedla k notebooku a začala deaktivovat a mazat účty.

A odkud že jsem tedy zmizela?

První co jsem smazala byl účet na asku. Přišlo mi sem zhruba pět otázek týdně a navíc jsem měla zakázané anonymní otázky. Pokud máte dotaz, můžete se ptát na mé facebookové stránce a já žádný ask nepotřebuji.
Dále jsem smazala snapchat. Původně jsem si ho chtěla nechat, ale když tak nad tím člověk přemýšlí, je to naprosto zbytečná aplikace, která Vám ještě ke všemu bere soukromí. Informace co Vám potřebuji sdělit můžu napříkald na instagramu či facebookové stránce. Již zmiňovaný instagram rozhodně nikdy nesmažu, mám ho pomalu déle jak facebook a hrozně mě baví.
Co mi dalo trochu přemýšlení byl twitter. Nechtěla jsem odtamtud mizet, ale já ho mám v hlavě zakódovaný jako negativní obdobu facebooku a já rozhodně nechci žít negativní život. Neříkám že všichni si na TT jen stěžují, ale odtamtud už pár hádek taky vzešlo a já se hádat prostě nechci! Chci žít pozitivní život plný radosti a úsměvů bez pomyšlení na starosti ostatních, což sice může znít asi trochu sobecky, ale je to tak.
Hrozně dlouho jsem přemýšlela i o zrušení facebooku, ale tím bych přišla o kontakt s Vámi. Tady jsem to ale vyřešila jednoduše. Do notebooku jsem si nainstalovala aplikaci messenger, takže můžu komunikovat s přáteli, aniž bych koukala do zdi.
Nakonec jsem se ještě rozhodla pro odstranění aplikace vinted z telefonu. Vinted mám hrozně ráda, ale dokázala jsem u jejich fóra strávit opravdu hodně času, což mi připadá naprosto zbytečné. Ve většině času to stejně byla fóra, která mi vůbec nic neřekla a já je jen pročítala a ztrácela tím svůj drahocený čas, který můžu teď využít úplně jinak.

Třeba si někdy některé sociální sítě obnovím, ale ne teď. Ne dokud se nenaučím žít bez nich. Znám horší případy než jsem/byla já, ale i přes to jsem všechny sítě sjížděla po probuzení, ve škole, při cestování a před spaním. Teď místo toho můžu čas využít na sportování, učení, relax a tak dále.
O něco výše jsem také nakousla soukromí. Co se týká například youtube, jsem tam pro někoho malý, pro někoho velký člověk. To si přeberte po svém. Ale už i tak občas zažívám ztrátu soukromí, kdy jdu po našem malém městě a holky mě špehují. Jindy jsem byla v palladiu a nemohla se ani v klidu najíst, protože někdo věčně chtěl fotku či podpis. Neříkám že mi to vadí, to ani náhodou! Ale někdy to dokáže být hodně nepříjemné a otravné, zvlášť když člověk nemá zrovna nejlepší náladu.
Všimli jste si někdy, že si větší internetové osobnosti stěžují na fanoušky? Není to taky trochu tím přístupem k sociálním sítím? To už si ale odpovězte sami. :)
SHARE:

17 komentářů

  1. To jsi dobrá že si ty sociální sítě smazala. Je pravda že to bere hodně času.

    OdpovědětVymazat
  2. Takový vnitřní boj se sociálními sítěmi jsem vedla asi před půl rokem a když na to kouku teď zpětně nejenže jsem se na jednu stranu trochu mýlila, ale ony sociální sítě, media nejou zas takové peklo. Vlastně ve výsledku s tebou v mnoha věcech nesouhlasím. Je to hodně i jen o tobě ne jen o soc. sítích, tady není kolikrát problémem, že ten volný čas berou sociální sítě, ale že ty (vlastně my) ten čas tomu dáme, na to samozřejmě pak navazuje akceschopnost, vůle apod. Kterou já zrovna mám slabou. Co tím chci říct, moje předchozí kritika soc. sítí byla o tom, že jse si neuvědomila, že se jich 1. nikdy nezbavím 2. je to jen na mě kolik času jim dám a za 3. což je vlastně i takový důvod, proč mě fascinují a to, že ta masa fanoušků, které máš lze využít i k něčemu pozitivnímu, viz jedna holčina, kterou jsem objevila... Chápu tvé důvody, chápu tebe. P.S.: hej pojďme zabrat náš volný čas k debatě po FB o sociálním světě!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš samozřejmě pravdu. Sama si uvědomuji, že ten čas těm sociálním sítím dávám. Bohužel s tím neumím bojovat a asi i proto jsem se od nich raději odprostila tímto způsobem. A s poslední větou si mě pobavila, je to dost pravdivý. :D

      Vymazat
  3. Za mě palec nahoru. Teď s tím mám taky trošku problém a říkám si, že kdybych na FB a Twitteru trávil třeba jen 15 minut denně, bohatě by to stačilo.

    Jen se přiznám, že si nedovedu představit, jak by to bez Twitteru fungovalo. Pro mě je to skvělej zdroj nových zpráv, který sice nefunguje jako zdroj návštěvnosti, ale získávám přes něj skvělé kontakty, které bych přes FB vůbec nesehnal. Ale je to dobré spíš jako profesní síť no :)

    Budu držet palce, ať se ti tenhle krok vyplatí.

    Lamičův blog

    OdpovědětVymazat
  4. Plně tě chápu, měla jsem taky takové období a moc mi to pomohlo.
    Přeju hodně štěstí, snad taky pomůže :-D

    OdpovědětVymazat
  5. Tento typ článku mám moc ráda, připadá mi že dokáži člověku něco dát. Něco nad čím je potřeba se zamyslet.

    OdpovědětVymazat
  6. Jsem na tom dost podobně jako ty Vendy. Před nějakou dobou mě začaly štvát sociální sítě, tak jsem nejdřív zrušila FB, pak twitter a nakonec jsem si zrušila data v telefonu (ano v dnešní době mám telefon bez internetu a žuju!:D) A musím říct, úleva která přišla byla skvělá. Dodnes nemám ani data, ani FB. Jediné na co občas kouknu je instagram, který mám naistalovaný v počítači. Pochopitelně nechci tvrdit, že je špatné trávit čas na sociálních sítích, ale někdy není odvěci dát je až na druhé místo a čas trávit i bez nich.

    OdpovědětVymazat
  7. Tohle jsi napsala výstižně. Já musím říct, že instagram byl (možná i pořád je) mojí nejoblíbenější platformou, ale přestala jsem ho úplně používat, protože se mi znechutil těmi reklamami a začínal se plnit profily, které mi přišly naprosto o ničem. Fotky bez obličeje, všichni jako přes kopírák. Co to je? O.o nemazala jsem si ho, protože je strašně super, ale asi musím dospět do bodu, kdy v tom zase uvidím smysl. :D FB je super na komunikaci, a když tam člověk netráví milion času a dokáže se ovládat, tak mi to přijde jako perfektní nápad. Je to fakt asi o tom, jak rychle někdo dokáže začít být na sociálních sítích závislý. Kdo tímhle netrpí, tak může být v klidu a využívat výhody. :3

    OdpovědětVymazat
  8. Veľmi dobrý článok, hlavne pravdivo napísaný:) ja som si tiež pred časom odstránila ask a vymazala zbytočné aplikácie z telefónu, avšaj napr. instagramu sa vzdať neviem, je to pre mňa niečo ako droga, haha:) ale tiež sa snažím čas na sociálnych sieťach obmedzovať a venovať sa niečomu zmysluplnejšiemu:)

    Saja Frey blog

    OdpovědětVymazat
  9. Super článek! Já nemám ani Insta ani Twitter ani nic podobného. Mám klasicky blog a FB a už to je dost :)
    Beauty by K.

    OdpovědětVymazat
  10. Súhlasím. Berie to toľko času a potom sa stážujeme že nič nestíhame. Priznám sa že nad facebookom rozmýšľam moc moc ale jediná vec čo ma tam drží je škola a tanec. Ale určite ak nám učitelia prestanú dávať info na facebook hneď by som sa s ním rozlúčila.

    SASHA´S LIFE

    OdpovědětVymazat
  11. Tyjo Vendy!!Obdivuju tě normálně,že jsi to zrušila..:D já se taky dokopávám k tomu něco smáznout,ale kdoví jestli to zvládnu..:D Možná jo po přečtení tvého článku.
    Založila jsem si čerstvě blog budu ráda,když třeba mrkneš :)

    OdpovědětVymazat
  12. Moc hezký článek :) Moc hezky píšeš a zaujala mě i jeho tematika. Také přemýšlim o smazání některých sociálních sítí, zejména Snapchatu. Instagram je mi líto mazat. Upřímně bych nejradši zmizela i z FB...ale v dnešní době se spíš bojim, že bych se stala tak akorát terčem všemožných otázek a dočkala se nepochopení. Nemám odvahu ho smazat, je to centrum všeho dění a i když se do něj zrovna nejaktivněji nezapojuji, tak se mě týká.
    Jsem ráda, že nejsem jediná kdo o tom takhle přemýšlí :) Trávíme moc času ve virtuálním světě a na ten skutečný "nemáme čas".

    OdpovědětVymazat
  13. Problém je v tom, že na Twitteru najdeš jen vzdělané lidi, kteří už většinou mají nějaké životní zkušenosti a nadhled. Je pak jasné, že Facebook jako základnu převážně teengerů, kteří umí jen sdílet citáty a podobné kraviny, haní.

    Jinými slovy jsi zrušila něco, kde nenajdeš svou cílovou skupinu.
    Třeba to, čemu se věnuješ dělá další stovky lidí - udělám si blog, založím youtube kanál a budu psát/točit věci o věcech, které jsou naprosto běžné a dělá je každý druhý - jen nemá potřebu to sdílet s celým světem.

    Jo a málem bych zapomněl - to, že mám svůj názor znamená v dnešní době něco jako "on je hater" :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To není tak úplně pravda. Kdyby tam byli jen vzdělaní lidé, tak si ho neruším. Je sice pravda, že je jen na mě, koho budu sledovat, ale tak či tak, jsem tam bohužel na moc vzdělaných nenarazila. To samé facebook. I tam můžou být Ti samí vzdělaní lidé a je jen na mě koho budu sledovat či mít v přátelích.
      Stejně jak na twitteru, tak i na facebooku, snapchatu a dalších sociálních médiích jsou snad všechny cílové skupiny. I tak jak tvrdíš, že co dělám já, dělá spoustu dalších lidí. Teď mě možná jen trochu mrzí, že blogu se věnuji zhruba od jedenácti let, kdy to nebylo tolik mainstream jako dnes. :)
      Zároveň ale jeden z důvodů, proč jsem si tyto sociální sítě zrušila/deaktivovala, je ztráta času. Doba kolik hodin u toho prosedí ostatní oproti mně, může být kolikrát i vyšší, ale já už tomu tolik času věnovat nechci.
      Neboj se, nemyslím si že jsi hater. Brala bych Tě tak jedině, kdybys mě posílal do největších hlubin, což neděláš. Jsem ráda za názory lidí, pokud jsou na něčem stavěny a mají hlavu a patu. Možná jen škoda, že ses nepodepsal. :)

      Vymazat
    2. Nemůžu si dovolit vystupovat pod svým jménem z více důvodů :). Díky za odpověď.

      Vymazat
  14. Krásný článek ! I já jsem zhruba před měsícem dospěla do tohoto stádia....ze všech aplikací jsem si nechala Facebook, ale pouze na počítači a v telefonu jsem si nechala pouze messenger pro komunikaci s lidmi, Twitter to samé, pouze na počítači, smazala jsem aplikaci, tumblr - naprosto nepotřebný žrout času, snap chat to samé, dále jsem deaktivovala instagram, protoze už jsem déle neměla sílu sledovat "gluten free" večeře a fitness "workout" fotky a ve chvílích splínu a depky jsem vždy sklouzla ke sjíždění profilu bývalého přítele, s cehoz mi bylo ještě hůř....řekla jsem si dost - a úleva nepopsatelná. Neříkám, že si v budoucnu instagram a něco dalšího neobnovim, ale učím se zít bez nich a je mi daleko lépe.

    OdpovědětVymazat

Blogger Template Created by pipdig