Žitné celozrnné houstičky | Vendula Jirmannová

neděle, března 22, 2020

Žitné celozrnné houstičky


Mohla bych se tu sáhodlouze rozepisovat o tom, jak jsem jako malá trávila spoustu času v kuchyni a neustále něco pekla a vařila, ale teď na to není čas ani chuť, a vlastně mi chybí i lidi, co by to jedli. Jenomže karanténa trvá týden, já se začínám pomalu nudit, a s Petrem máme neustále na něco chuť. Přišel tedy čas oprášit (na dálku) mamky kuchařku, a upéct si ty nejlepší houstičky, které se hodí ráno k čaji, odpoledně k večeři a na večer klidně i k filmu. Nicméně jsou tak dobré, že zmizí prakticky okamžitě.
Původní recept se liší pouze typem mouky a kynutím. V původním receptu se totiž nachází klasická pšeničná hladká mouka, která se po zpracování těsta a tvarování houstiček nechává cca 30 - 60 kynout. Jelikož já vše ráda měním a chtěla jsem si udělat "zdravější" verzi, tak jsem nahradila mouku za žitnou. Ta ale nekyne. Nicméně v troubě housky krásně vyběhnou i tak. :)


Suroviny na cca 12 houstiček 
  • Na těsto
    • 500 g hladké žitné celozrnné mouky
    • 15 g cukru
    • Špetka soli
    • 20 g kvasnic 
    • 250 ml mléka
    • 50 g tuku
    • 1 žloutek
  • Na ozdobení
    • Bílek
    • Hrubozrnná sůl
    • Celý kmín
V míse si smícháme všechny sypké ingredience, zatímco si na plotně zahřejeme mléko, ve kterém pomalu rozpouštíme tuk. Jakmile nám zahřáté mléko s tukem vychladne, přidáme společně se žloutkem k sypké směsi a vypracujeme těsto. Těsto by se nemělo lepit, aby se z něj daly tvarovat houstičky. Pokud tomu tak není, přidáváme postupně mouku.Těsto necháme jen chvíli odpočinout - jelikož žitná mouka nekyne - a začneme tvarovat houstičky. Jakmile budou hotové, potřeme je bílkem, posypeme solí a kmínem, a necháme je v předem vyhřáté troubě na 180 °C po dobu cca 25 minut péct.


P.S.: Pokud nahradíte část žitné mouky pšeničnou, můžete je klidně nechat kynout. :)



SHARE:

6 komentářů

Blogger Template Created by pipdig