Jak začít jíst zdravěji | Vendula Jirmannová

sobota, října 08, 2016

Jak začít jíst zdravěji


Pro mnoho lidí může být přechod na zdravou stravu těžký. Sama jsem si tím několikrát prošla. Díky bohu v tomhle mám docela silnou vůli, ale nechci přeci jíst jen a jen zdravě a žít s pocitem, že si do smrti nedám mé milované lentilky. Proto je potřeba si vše v hlavě urovnat a říct si, proč vlastně chcete jíst lépe. Jde o Vaši postavu? Osobní pocit? I tyto faktory mohou hrát velkou roli.

Když jsem se předloni pouštěla do zdravé zdravější stravy, stanovila jsem si, že chci aby se mi to tentokrát opravdu povedlo. Někde jsem v tu dobu četla, že se na to musí pomalu. To jsem si i sama ověřila. Hodně lidí začne jíst zdravě ze dne na den. Jsou zvyklí na pečivo k snídani, k svačině i k věčeři, celý den jí sladké, k filmu chipsy a místo vody pijí cocacolu. Jednou za čas je dobré si dopřát něco nezdravého, ale pokud jste na to vy i vaše tělo navyklé, najednou to z Vašeho jídelníčku zmizí, tak Vám to brzy bude chybět a jednou na vás příjde slabší chvilka kdy sníte vše, na co jen narazíte. Poté si to budete vyčítat a v horším případě se vrátíte k vašemu starému režimu a špatným návykům.
Co se mi tedy opravdu osvědčilo, jak jsem již psala, bylo pomalé přecházení na zdravou stravu. Je potřeba si stanovit cíle a jít na to pomalu. Jako například když běháte. Také si vždy stanovíte cíl kterého chcete dosáhnout. Když se Vám to třeba po týdnu povede, vaše cíle se zvyšují.

Prosím, neberte tento článek jako přesný návod. Spíše jen jako takové rady a typy, které mně pomohly. Inspirujte se tím a hlavně jak píšu i na závěr, užívejte si každé sousto. Užívejte si života a dnešní doby, že máte takové možnosti. Po čase, kdy najedete na lepší režim si uvědomíte, jaká jídla jste kdy jedli, že ani vlastně nebyla tak dobrá a už vůbec hodnotná a vyvážená. Všechno příjde časem.


ZAČNĚTE POMALU

Byla jsem zvyklá na sladké. Když jsem ve škole dostala hlad, koupila jsem si sušenku. Nedělalo mi problém si jí dát i po škole a pak třeba před spaním. Stanovila jsem si, že sladké nechám jen na dopolední dobu. Jakmile odzvoní dvanáctá hodina, sušenky se už nedotknu. A ve finále vlastně nejde jen o sušenky. Klidně i o bonbóny a sladké nápoje.

NAUČTE SE PÍT VODU

Hodně lidí mi tvrdilo, jak nemůžou přestat pít sycené nápoje, jelikož jim voda nechutná. Také mi nechutnala, ale vše je jen zvyk. Vím, že jsem začínala pít vodu se šťávou, na které jsou pomalu ubírala. Postupně jsem do ní přidávala citrón a mátu, až jsem v ní neměla ani kapku šťávy. Poté jsem ubírala i citrón, abych si opravdu zvykla jen na čistou vodu a aby mi nedělalo problém si ji ve škole natočit z kohoutku.

STANOVTE SI ČAS

Zhruba po týdnu jsem si určovala hodiny kdy budu jíst. Snídaně v šest, svačina v devět, oběd ve dvanáct a tak dále. Co tři hodiny to jídlo. Zatím mi stále bylo jedno co jím, hlavně mi šlo o navyknutí na pravidelnost. V tomto režimu jedení mi vychází celkem pět až šest jídel za den. Většinou jich mám ale šest s tím, že poslední jídlo je jen něco malého. Například pár cherry rajčat, hrst semínek nebo hroznové víno.

NAHRAĎTE SLADKÉ

Další týden jsem začala sladkosti nahrazovat ovocem. Nyní jsem se ale již stále držela toho, že sladké jen do dvanácti hodin a jedla jsem každé tři hodiny. Odpoledne si místo sladkostí můžete dát třeba zeleninu a pokud máte chuť na ovoce, dejte si klidně jahody, nemají tolik cukru. No a když Vás bude honit mlsná na čokoládu, dejte si oříšky. Těmi tu chuť rozhodně zaženete.

OMEZTE PEČIVO

Jakmile jsem najela na tyto zvyky, začala jsem řešit co jím. Bílé pečivo jsem nahrazovala celozrným, ale ne tím barveným karamelem s pár semínky pro efekt. Myslím tím poctivé fitness chleby, ve kterých opravdu vidíte jen semínka a v rukách se Vám naprosto rozpadají. Někomu může trvat než si zvykne na chuť, ale dá se to rychle naučit.

PŘEMÝŠLEJTE NAD SLOŽENÍM

Nemusíte si číst obal každého produktu. Zdravý selský rozum Vám jistě napoví, že například tavený sýr nemůžete srovnávat s poctivým farmářským máslem. Nekupujte si pomazánky, raději si doma nakrájejte cibulku, smíchejte ji s tvarohem a přidejte další ingredience dle chuti. Během chvilky máte zdravou pomazánku bez zbytečných chemických složek jako jsou různé emulgátory, kyseliny, oxidanty a další. Obyčejné bílé těstoviny nahraďte celozrnnými, aramantovými či kukuřičnými. Na trhu toho je v dnešní době opravdu hodně.

UŽÍVEJTE SI JÍDLA

Neurčujte si den, kdy si dopřejete něco dobrého. Pokud to nebude každý den, ale jen jednou za čas, klidně si zajděte s kamarádkou na dortík. Není na tom nic špatného. Po čase si ale uvědomíte, jak hrozně sladký je, že ho ani nedojíte. Zároveň si užívejte každého jídla co si připravíte. Není lepší pocit než jíst výborné jídlo, u kterého máte stoporcentní jistotu o jeho složení. Když víte, že tělu dopřáváte jen to nejlepší, ono Vám samo brzy poděkuje.

Hodně mi chodí dotazy na téma, co jíst, když vyřadíte pečivo a celkově i lepek. Měli byste o takový článek zájem? :)
SHARE:

14 komentářů

  1. Donedávna jsem sledovala jen tvůj youtube kanál a poté, co jsem začala sledovat i tvůj facebook jsem se koukla i sem a okamžitě jsem zhltla každý tvůj článek. Hlavně tyto články o zdravé stravě nebo lifestylu jsem si oblíbila (příští týden se s mamkou chystáme na smoothie detox <3 ). A tento článek mi skoro úplně hraje do karet, budu mít maturák a potřebuji trošku vytvarovat svoji postavu podle představ, tak se snažím cvičit a právě si nějak upravovat jídelníček, protože jsem do teď snědla na co jsem přišla :D Takže děkuji za tvou inspiraci :) A.. ano článek o náhradách pečiva si moc ráda přečtu :) Ahoj, Janča

    OdpovědětVymazat
  2. Vendulko, moc ráda bych si přečetla článek o tom, jak vyřadit pečivo a také lepek :) také bych třeba byla ráda kdybys sem napsala pro inspiraci pár receptů jídel, které máš oblíbené :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já se v jídle určitě nechci nějak omezovat - chci si užívat chutí, které mám ráda, žijeme jen jednou. Ale je pravda, že bych měla začít pít víc vody, protože když už chci pít to kafe a čaj, tak na vodu by se určitě nemělo zapomínat. A samozřejmě více ovoce a zeleniny. A konečně nastává období mandarinek.

    OdpovědětVymazat
  4. Veľmi dobrý článok :)

    Pozývam ťa na moju giweavey:
    http://ankalooksword.blogspot.com/2016/10/giweavey.html

    OdpovědětVymazat
  5. Vážně super článek, já se snažím na tu zdravější nějak přejít, ale pořád mi to nejde. Ovšem čistá voda mi nedělá žádný problém, to spíše omezení těch nezdravých potravin :/
    Jinak článek o lepku bych vážně uvítala :)

    Můj blog - LA VIE EST BELLE

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělý článek.. zatím co mám "splněno" tak je pít jen vodu. Pamatuji si, že mi to taky nechutnalo, ale teď piju jen vodu a sladké nápoje mi už ani nechutnají :)

    http://dencaurbankova.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  7. Máš to tu krásné, Vendulko :) A článek má hlavu i patu, super. Málokdy vídávám takové články, jen tak dál, jsi šikulka!

    BLOND SITE

    OdpovědětVymazat
  8. Super článek, něco takového se mi teď přesně hodí :) Nechtěla bys udělat i článek, jaké základní potraviny nakoupit, když chce člověk jíst zdravě? Mám s tím docela problém, že vůbec nevím, co vlastně pořádně nakoupit (kromě ovoce a zeleniny).
    One blondie life

    OdpovědětVymazat
  9. Hezky napsané. Dává mi to smysl :-). Pít čistou vodu mi kupodivu vůbec nevadí - horší je to asi s pečivem a chutěmi na sladké. Díky za článek.

    OdpovědětVymazat
  10. Vendulko moc krásně si tenhle článek napsala jsi moc šikovná teď jsem si ten článek přečetla a začnu s tím něco dělat!!! Dala bys sem prosím článek jak se učit??? Děkuji moc za odpověď měj se hezky a ahoj :)

    OdpovědětVymazat
  11. Skvelý návod, určite ma motivoval a konečne viem "ako na to". U mňa je síce nemožné jesť každé 3 hodiny (kvôli prednáškam - profesori nie sú radi keď si človek vytiahne jedlo a začne jesť), ale aspoň viem kde začať. Nahradiť sladké a slané ovocí ma zeleninou som už niekolkokrát skúšala, ale vždy som sa vrátila k nezdravej variante. Uvidíme, či mi to tentokrát vydrží :)
    Ale napríklad som si všimla že mne pitie vody nikdy nerobil problém a vždy mi chutila lepšie ako iné nápoje. A pečivo som tiež nejako prestala jesť a ani sama neviem ako som sa k tomu dopracovala, len jedného dňa mama skonštatovala že ho už nejem a vtedy mi to tak cvaklo že a naozaj :D
    Mne by sa napríklad páčil článok (alebo video) kde by si nám dala zopár rýchlych jedál, ktoré zasýtia a môžeš si ho rýchlo zjesť v škole :)

    www.simonazacko.com

    OdpovědětVymazat
  12. První obrázek mám hlad. Druhý obrázek chci lososa. Kdykoliv jsem zkoušela jíst hodně, hodně zdravě, tak jsem to vydržela týden a další už jsem se ládovala nějakou totální prasárnou. :D Takže já vs zdravé stravování 1:0 :D

    Medvědova slečna

    OdpovědětVymazat
  13. Opět super článek, jak jinak :D
    O článku bez pečiva a lepku určitě pouvažuj, mohlo by to být zajímavé :)

    MagicBeautyLife

    OdpovědětVymazat

Blogger Template Created by pipdig